Sunday, May 17, 2009

mencari sebuah KESABARAN...

Dugaan memang tak pernah kita jangkakan bila akan berlaku. Begitulah apa yang telah terjadi dalam hidup saya baru-baru ini. Sabar! Itulah yang saya pegang bila ditimpa musibah macam sekarang ini. Tapi kadang-kadang kita sebagai manusia memang kesabaran ada hadnya, dan saya sebenarnya cuba bertahan dengan kesabaran dan ketabahan yang kurang. Dan saya tertanya kenapa benda ini terjadi kepada diri saya. Dan ketika saya tengah “surf” internet semalam, saya terjumpa satu artikel tajuknya lebih kurang “cara menghilangkan hati yang gelisah” kena pulak dengan diri sendiri.

Sebenarnya bukan artikel, pembetulan, macam satu laman soal jawab la. Dugaan itu tak datang kalau kita tak mampu bertepatan denga ayat QURAN, “Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya” ( 2 : 286). Saya sedar mungkin apa yang terjadi ini hanya untuk menguji setakat mana saya mampu bersabar dan adakah saya mampu menjadi hamba yang baik kepadaNYA. Sesungguhnya hamba yang baik itu tak akan pernah bersungut malah bersabar dan redha dengan apa yang terjadi

Dan sifat sabar itu amatlah penting dalam kehidupan kita. Mengapa? Dapat mengelakkan kita daripada stress, membuatkan kita sentiasa bersyukur, dan jika ditimpa musibah dapat membantu kita membuat keputusan dengan bijak dan lebih rational, dengan bersifat sabar kita juga akan mendapat ketenangan jiwa. Kita fikirkan saja disebalik apa yang berlaku kita akan dapat sesuatu yang lebih berharga. ALLAH juga menyuruh umatnya bersabar dan sesiapa yang tidak bersabar itu adalah orang berada dalam kerugian. “Demi masa. Sesungguhnya manusia itu benar-benar dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran” (103 : 1-3)

Jadi sebagai umatnya kita menerima dengan redha dan bermuhasabah diri. Kalau hati terus merasa gelisah, ingatlah bahawa DIA sentiasa ada untuk kita dan mendengar apa yang ingin kita adukan. Berzikir dan beribadatlah kepada ALLAH apabila hati diserang rasa gelisah dan gundah. Banyak benda yang akan membuatkan kita rasa tenang semula. Ingat selalu ALLAH suka hambaNYA yang bersabar dan redha dengan apa yang terjadi.

No comments:

Post a Comment