Monday, October 22, 2012

Pesanan buat adik-adik manis...

Menjelang usia remaja hati pasti merasa ingin mengasihi dan di kasihi. Jiwa mula meronta mencari kasih selain kasih sayang ayah dan ibu. Hati berkata-berkata ingin tahu apakah itu cinta. Kala ini yang menjadi perhatian pastinya insan yang bernama lelaki. Disekolah mata-mata tercari-cari wajah jejaka idaman hati, mulut ramah menegur mereka yang bernama lelaki. 
Jiwa meronta-ronta ingin mengenali spesis ini dengan lebih dekat, malah ingin menerokai apa itu rasanya bercinta.
Yang muda kadang mencari abang angkat, yang tua mencari adik angkat, semuanya kerana rasa hati. Ada yang lebih senang mencari yang sama usia, senang "berdating" katanya. Satu sekolah, satu tempat tuisyen, satu taman, senang berjumpa, senang berdua-duaan, senang bertentang mata, waktu itu semuanya ingin di rasai, semuanya ingin di terokai.  
Ada yang sukakan lelaki tampan, ada yang sukakan yang kuat bersukan, ada yang sukakan yang peramah, ada yang sukakan yang pemalu, ada yang sukakan yang budiman, ada yang sukakan  yang nampak beriman. Pasangan dicari yang rasa serasi di hati, andai di tanya apakah puncanya, hanya ingin merasa maknanya cinta. Dalam usia muda yang sepatutnya dihabiskan dengan belajar, dihabiskan dengan menjalani hidup yang penuh keceriaan, cinta menjadi prioriti. 



Adik-adik yang manis,
Air yang tenang jangan di sangka tiada buaya. Wajah yang tenang jangan disangka tiada celanya. Berperibadi yang budiman jangan di sangka dia yang terbaik. Kita kadang berkata, "dia nampak baik, tak pernah pun cakap dengan perempuan", di situlah salahnya. Memang dia nampak baik apabila tidak bercakap dengan perempuan, namun apa terjadi apabila dia mendekati insan yang bernama perempuan. "Dia nampak pemalu dan senyap, mesti dia baik", salah sekali lagi, golongan ini bersembunyi di sebalik diamnya mereka, dalam diam siapa menyangka ada insan lain dalam diri mereka. Kita juga berkata,"wah, alimnya dia, pakai songkok/kopiah", sekali lagi kita tersalah sangka mereka ini kadang menjadikan itu sebagai tarikan buat diri mereka. Bukan mengatakan yang diam, yang pemalu, yang bersongkok itu jahat, tapi perlu berwaspada dengan mereka. 

Adik-adik yang manis,
Spesis yang bernama lelaki ini jangan di pandang rendah, yang terzahir itu kadang hanyalah sebagai pelindung diri mereka yang sebenar. Mungkin rasa ingin mengasihi dan di kasihi itu mendesak jiwa mengenali mereka, namun seribu satu langkah perlu di ambil untuk kita sebagai perempuan menjaga diri, mengelakkan dari dipersiakan mereka, dari dipermainkan mereka. Jangan mudah percaya, jangan senang tertipu, jangan termakan janji manis mereka. Jangan terlalu murah menjual diri kita. Berkawan biar berpada, binalah bentang antara kau dan dia kelak dirimu nanti tak menyesal. 

Adik-adik yang manis,
Yang terbaik masa ini, waktu muda remaja, isi dengan benda yang berfaedah. Jauhi benda-benda yang melalaikan, yang membawa kepada keburukan, kesakitan, kekecewaan, kedukaan dan rasa sesal dalam diri. Mudanya kita tak akan berulang, Masa tak mungkin akan pernah berpatah balik, yang tertinggal hanya boleh di kenang, yang berlaku hanya boleh di ingat, dan yang telah berlaku tak boleh di undur lagi. Adik-adikku yang manis, lahirnya pesanan ini kerana hadir dari hati yang semakin risau dengan perkembangan remaja masa kini, yang mudah tersungkur dengan kuasa cinta seorang lelaki. Percayalah, andai kita ingin yang terbaik maka belajarlah menjadi yang terbaik. 

No comments:

Post a Comment