Tuesday, March 6, 2012

Sehari di Taman Botani Negara...

sangat teringin nak rasa the real spring
Dalam penat-penat dan tekanan praktikal, dalam nada menolak dan terfikirkan kelelahan, Ahad, 4 Mac sampai juga diri ini di Taman Botani Negara di Shah Alam sana, bersama mereka yang tersayang. Aku yang mulanya menentang habis-habisan cadangan berjalan-berjalan seban kepenatan akhirnya akur dengan rancangan mereka sebab hati teringin nak masuk dekat rumah empat musim kat situ. Dan aku juga sebenarnya teringin sangat nak berbasikal dekat situ. 

Hari Ahad yang damai, kami pun bertolak berpandukan GPRS yang bising menunjuk arah tuju kami. Akhirnya lebih kurang pukul 12 sampai juga kami tempat yang di tuju. Hati terlalu suka nak naik basikal namun kecewa sebabnya kalau nak naik basikal terpaksa tunggu gilirang yang akau rasa tak tahu sampai bila. Akhirnya bas menjadi pilihan. Kami turun satu tempat perhentian kono-konon nak tengok cendawan. Jalan punya jalan bukan cendawan yang kami jumpa tapi segala ulam-ulam yang rupanya kita tak tahu pun khasiat dan kebaikkannya. 

Perhentian seterusnya ialah rumah empat musim. Berjalan dan terus berjalan, nasib juga tak terasa penat sangat walaupun sebenarnya kalau ikut hati hanya teringin nak tidur sepanjang hari setelah melalui minggu yang panjang. Sampai dekat rumah empat musim, masuk dengan terujanya, memang terasa macam di musim bunga. Cuaca yang sejuk dengan pandangan yang juga menyejukkan mata. Sayangnya tak boleh nak pegang-pegang bunga-bunga yang indah berkembang kat dalam tu. Sangat cantik dan tak pernah pun tengok tempat macam tu, dan membuatkan aku berjanji dalam diri satu hari nak pergi melawat tempat yang ada 4 musim. 
nice scenery
this rusa was very friendly
Perjalanan seterusnya konon-konon nak cari tempat burung-burung tapi yang jumpa kandang dan sangkar burung yang kosong. Kecewa juga hati ini. Seterusnya cari la kandang-kandang haiwan, jumpa juga walau cuma ada rusa, landak, kura-kura, dan burung-burung. Dan akhirnya kami pun melangkah balik sebab ada yang dah penat berjalan. Nasib baik juga ada bas yang lalu boleh menyelamatkan diri dari perjalanan yang agak jauh. Sebelum balim sempat lagi makan-makan ais krim yang pak cik- pak cik jual kat luar taman tu.
snow man di tengah summer!

No comments:

Post a Comment