Monday, March 18, 2013

Emotion and sport...

Kalau ada yang dok baca post sebelum ni, mesti bosan, berapa kali aku sukan kat sekolah dalam setahun. Jawapannya untuk tahun ni saja aku bakal melalui banyak hari sukan sebabnya sekolah aku pun silih berganti. Hari ini genap 5 hari aku berkampung ni sekolah sukan tunku anum for mssd kubang pasu. Penat sangat, muka dah jadi macam tepung talam bak kata Cikgu Zul. Lima hari aku dok berkampung kat sana membuatkan kulit muka aku yang baru saja nak pulih dari sukan masa dekat Al-Azhar kembali menjadi teruk. Lepas ni dah tak tau nak pakai apa bagi jadi kembali normal. 

Tapi apa yang aku nak share kat sini, bukan la nak cerita sangat pasal mssd ni, tapi pasal certain perkara yang menyentuh jiwa dan raga aku. Well, aku tahu sebagai sekolah berasrama penuh dan sebut JENAN mesti nak excel dalam setiap benda yang di buat and of course termasuk jugak sukan. Sebabnya target sekolah adalah untuk melahirkan insan yang holistik yang berjaya dari segi semua aspek, so sukan adalah salah satu cabang pembentukan sahsiah anak-anak ini. 

Sukan bermula hari rabu, dengan opening ceremony pada sebelah petang, dalam panas yang tak terhingga. Kesian aku tengok anak-anak yang kena berdiri tengah padang dalam kepanasan, dan aku sebagai cikgu yang duduk dalam khemah pun terasa kepanasan yang melampau. Aku pun terpaksa juga jadi nurse untuk 2 orang anak dari PKG Hosba yang pitam dalam barisan sebab khemah aku yang terdekat. Kesian tengok budak-budak kena dera tengah panas.

Hari kedua pun panas juga, anak-anak aku kena berlari sehari sampai 2,3 kali memang sangat penat. Yang paling kesian yang lari jarak jauh 10km, 5 km, 3km berhalangan aku tak tau macam mana depa boleh tahan, ada yang lari tak pakai kasut kebal sungguh la kaki anak-anak ni. Yang pitam, yang pengsan yang kejang semua ada, jenuh la anak-anak PBSM berkejaran bagi rawatan. Anak-anak aku pun ada juga 2,3 orang yang kejang, kesian aku tengok. Aku ni bukan orang yang jenis kerasa hati senang sangat rasa kesian kat depa. 

Tapi sebenarnya yang paling aku kesian adalah untuk acara hari ni, 2L, 4 kali 400 telah disqualified sebab false start. Kesian sangat-sangat. Aku tengok muka anak aku pelari yang pertama, wajah penuh kekesalan, dengan air mata, tambah-tambah pulak lelaki, di tengah panas, aku pun rasa nak teriak sekali. Tambah pula ni acara yang kedua terakhir, dan target juga boleh dapat pingat. Bila di arahkan keluar balapan, aku tengok dia duduk dekat tepi balapan, dengan kawan-kawan yang duduk keliling dia. Aku pun cuba bayangkan kalau aku di tempat dia, dengan harapan kawan-kawan dan cikgu, di tengah panas, dan saringan pagi tadi pun tengah panas tiba-tiba hanya sebab dia semua disqualified. 

Aku kesian sangat-sangat, bila abang-abang acara yang sama dapat emas dia balik ke khemah dengan abang-abang sampai tak berani angkat muka, sepatah pun dia tak cakap. Bagi aku yang lembut hati, aku tak boleh tengok dia macam tu, bagi aku, benda nak jadi mesti bersebab. Mana tau kalau depa lari ada yang injured ka, mungkin ni boleh jadi pengajaran untuk dia supaya lebih berhati-hati. Semoga malam ni dia balik dan tidur dengan lena dan lupakan semua apa yang jadi petang tadi. 

Aku rasa aku tak sesuai untuk jadi sebarang guru pebimbing untuk iring anak-anak masuk mana-mana pertandingan sebab aku senang sangat di pengaruh dengan perasaan anak-anak keliling aku. Harap sangat lepas ni terutama kepada pertandingan yang mendera anak-anak aku dah tak mau jadi guru pengiring. Kesian sangat aku rasa. Aku tak mau aku jadi murung just sebab benda macam ni. 

No comments:

Post a Comment