Tuesday, July 13, 2010

bermulanya semester baru sebagai pelajar tahun ketiga...

Satu masalah yang aku hadapi setiap kali masuk semester baru adalah menyusun jadual kelas yang habis berterabur setiap kali habis satu semester. Selalu apa yang dah di ranang tidak akan pernah menjadi. Tapi semakin senior aku di sini semakin senang nak tambah dan tolak subjek sebab senior di beri keutamaan untuk buat “add and drop” dulu. Tapi pening juga la kepala terutama seali sekarang sebab, aku dah berbeza sikit jadual dengan kawan-kawan aku yang lain. Sebab hari tu aku ambil short sem tapi my friends tak ambil pula short sem. So sekarang aku punya kredit hour akan kurang sikit dari mak cik dua orang ni. Sorry la sayang-sayangku. Cuma 3 credit hour tapi sangat membawa perubahan especially when we want to plan our subject for the next semester. Sekarang ni tinggal lagi dua semester je lagi untuk Cik Syazwani and kawan-kawan untuk habiskan semua subjek sebab short sem this year dah kena pergi sekolah for ROS and final semester for final year we are going for our practical at school. Takut sebenarnya nak lalui semua benda ni, rasa mcam sangup terus belajar daripada kena pergi sekolah and mengajar budak-budak yang tak tahu lagi macam mana keadaanya. I need to teach the secondary school students. Boleh bayangkan suasana yang amat menggerunkan. Kalau aku maybe boleh juga di bayangkan tak la sama sangat dengan students, tapi kalau Yana. Boleh ke???? Kesian la adik aku tu. Kadang-kadang terfikir, jadi cikgu ni tak la segrand mana macam kerja lain eg:engineer, doctor, lecture, accountant, reporter, but it give you a lot of benefit rather than another jobs. Well if you think from the positive side. Cik Syazwani dulu pernah juga terfikir ambil TESL sebab akan jamin maa depan, sampaikan dia dah menjadi guru ganti for primary school. Dia sudah merubah pandangan sendiri. Aku mla sedar betapa beratnya tugas seorang guru itu ketika aku sendiri jadi cikgu dan mengajar anak-anak yang aku sangat sayangi. Memang menguji kesabaran tambahan pula waktu tu aku baru 20 tahun. Apa la sangat dengan pengalaman yang aku ada untuk melayang kerenah-kerenah anak-anak didik aku. But berpandukan pertolongan both from mama and papa aku Berjaya juga habiskan tempoh mengajar lebih kurang sebulan setengah. Walau mengajar or jadi cikgu ni tak sepopular mana tapi faedahnya kita dapat hingga kita di akhirat. Seharusnya kita sedar menjadi seorang guru itu memerlukan pengrobanan yang besar. Yang bukan semua insane dapat lakukan, an aku sendiri juga masih terfikir adakah aku mampu menggalas tanggungjawab yang teramat berat ini. Ok, dah termasuk tajuk lain. I guess kena buka another new topic for this. Tapi apa pun yang berkisar dalam benak is that being a teacher is not that easy as people though and they need to think twice before making this profession as their last choice.

No comments:

Post a Comment