Thursday, August 12, 2010

Jangan bersedih lagi…

Ramadhan datang lagi. Aku menyambutnya dengan sejuta kesyukuran kerana masih lagi aku punya peluang untuk meraikan bulan yang mulia. Walau pun ada rasa sedih yang bertandang kerana tak dapat nak sambut ramadhan bersama family tersayang, tapi terpaksa kuatkan hati kerana dah terbiasa. Hampir 10 tahun di perantauan semua perkara macam ni dah terbiasa. Sejak 2001 sampai sekarang 2010, kadang-kadang boleh balik, kadang-kadang sambut puasa di hostel. That is not actually my problem. The thing that I am concern with is that Yana. Tak tahu macam mana nak tolong lagi dah. She lost her father and now she is grieving for that. I feel that I am not useful to her at the moment. I want to help her as hard as I can but the fact is that I don’t know how to deal with it. Susah la sangat masalah ni. Aku tak mahu dia hanyut dalam hidup dia macam tu. Aku tak mahu dia swallow all the problems alone. I am her friend and I am supposed to be by her side when she needs all the support that she need. Tiba-tiba terasa macam nak cari ilmu psychology or counseling just to settle this matter because I love her. Fikiran dah tak boleh berfungsi sebaik-baiknya. Memang dah tak ahu nak buat apa lagi dah. This is not an easy case. Dalam keadaan kritikal macam ni aku sangat teringin nak consult dengan sapa-sapa yang boleh mengubat keresahan aku. Macam aku pula yang ada masalah besar. Yes of course, if one of us has any problems for me it is my problems too. Yana, please be strong. I know you are capable to face all of this barrier.

1 comment: