Wednesday, May 2, 2012

Aku mohon kesabaran itu....

Keluar dari kelas, memang rasa tengah panas. Panas sangat usaha aku yang bersungguh rasa tersia-sia oleh perangai budak-budak kelas. Aku dah banyak bersabar, aku sayang mereka, tapi apa yang aku dapat. Nak dengar cakap pun tak nak. Apa nak jadi dengan mereka- mereka ni. Sangat berterima kasih kepada mama yang sentiasa ada bila aku dalam situasi macam ni. Puas menangis, puas juga aku luahkan perasaan, rasa lega sikit. Baru rasa termotivasi baru untuk aku terus jadi guru yang baik. Aku nak jadi guru yang baik, tak nak jadi garang-garang, tapi ada pula yang tak pandai beza antara guru dan juga kawan. Memang aku sangat baik tapi jangan nak pijak kepala aku. Kenapa jadi macam ni, kata Nur aku terlalu berlembut. Aku dah tekad walau apa pun jadi, dan kalau jalan ini yang aku pilih, lepas ni, aku dah tak nak jadi cikgu yang baik. Biar aku jadi garang, biar bila budak-budak nampak aku semua lari sebab aku guru yang garang. Biarlah asal aku tak penat melayan kerenah budak-budak yang tak faham bahasa dan batas antara guru dan pelajar. Biarlah aku nak jadi singa pula. Dah tak nak senyum, dah tak nak bergelak ketawa dengan budak-budak sekolah. Aku ingat kalau cuba jadi kawan, aku boleh dapat pelajar-pelajar yang hormat dan hargai aku, tapi yang aku dapat adalah sebaliknya. Aku sangat sedih, dan aku sangat terkilan. Aku sabarkan diri aku sebab tinggal lebih kurang 4 minggu lagi untuk aku berada di sekolah ni. Berharap agar budak-budak ni berubah, lebih hormat kepada guru, lebih baik, dan lebih mendengar kata. Ya Allah berikan aku kesabaran, menempuh waktu yang bersisa ini.

No comments:

Post a Comment