Monday, August 29, 2011

28 Ramadhan…

Dah 26 hari kita puasa, mungkin lagi 3 atau 4 hari lagi kita bakal berhari raya. Terasa ramadhan kali ini membawa terlalu banyak kelainan. Banyak yang buat aku berfikir, banyak benda yang terlekat di hati ini. Terasa sedikit asing dan terasa ada rutin yang tertinggal setelah sepuluh tahun aku berpuasa di perantauan. Terasa ada yang tidak lengkap terasa ada yang di rindu, yang tersimpan di dalam hati. Dan entah kenapa aku tiba-tiba tidak betah untuk beraya tanpa rutin yang aku selalu lakukan.

Jika dulu, tidak pernah pun aku berbuka di rumah di awal ramadhan maka tahun ini sepenuhnya puasa aku di rumah. Entah kenapa walau terdapat pelbagai juadah yang dapat memenuhi nafsuku, namun tidak terasa nikmatnya ramadhan kali ini. Aku sebenarnya rindu berbuka puasa bersama mereka, walau hanya berbekal bihun goreng dan air soya. Belum puas terasa ingin shopping sakan. Walau tidak ada sangat yang ingin di borong namun kenangan kita berjalan membelah orang ramai menjadikan aku kadang kala rindu pada sebuah kenangan itu.

Tak tahu di mana hilangnya ceria ini, tak tahu di mana hilangnya cahaya itu aku kini kehilangan dalam gelap bersama sendu yang tak pernah hilang.

No comments:

Post a Comment