Wednesday, November 9, 2011

Suka, suka, suka!

Kalau orang lain maybe rasa benda ni biasa-biasa ja, tapi oleh sebab aku ni lain dari yang lain so, aku rasa SUKA. Walau pun tangan sakit-sakit lagi, tadi dah dapat pun drive. Memang aim balik kali ni nak test balik kemampuan, mana tau kot-kot lupa dah kan. Maklum la aku bukan expert lagi, nasib baik semua berjalan dengan lancar. Apakah yang aku telah buat. Baru ja boleh drive keluar pekan Tunjang, (nak gelak). Pekan Tunjang tu berapa kilo meter la sangat dari rumah, tapi at least boleh juga melepas keinginan aku yang dah lama terpendam. 

Tengah dok syok-syok perasaan bagus bawak kereta, mama pun mula la nak bagi nasihat. It was the same advises. “Kakak, dah ok dah bawak keta. Dah confident dah ni. Kalau nak bawak keta kat KL pun boleh dah ni. TAPI, tak payah la nak pinjam keta orang kalau nak bawak pun. Mama tak mau kakak dok sewa keta ka kat sana. Bahaya! Kalau jadi apa-apa susah satgi. Kakak tunggu sat saja lagi, next year ada rezeki dapat la keta sendiqi. Bawak la nak pi mana pun” (Mama, 2011). Dah hafal ayat mama, sama ja, kalau beza maybe patah perkataan tapi the moral values tu it was the same. 

Well, every single word uttered by mama is true. Tak boleh nak sanggah lansung. Ok, sesapa pun, kalau mak cakap tak boleh, jangan buat. Jangan lawan cakap mak. Kan setiap apa yang mak ada sebab musabab, maybe kita tak nampak apa yang mak kita nampak in the future. Orang tuakan dan banyak pengalaman hidup, apa yang depa cakap is base on their experiences. Boleh jadi kita suka benda tu, tapi benda tu tak elok untuk kita, dan kadang-kadang kita tak suka benda tum tapi benda tu baik untuk kita. Rasanya ni, ada tertulis dalam Quran, tak ingat ayat apa and exact verse. Tapi ni yang dapat di ingat. So, tak semestinya yang kita suka itu baik, dan yang kita tak suka itu adalah buruk.

No comments:

Post a Comment