Monday, October 31, 2011

It’s end of October!

Terasa macam baru habis cuti panjang yang penuh dengan suak duka, tiba-tiba terkejut diri ini bila tengok kalender, it is already the end of October. For me, tak ada benda sangat nak di kejar, but for my beloved little brother, my oppa and butler, he’s struggling for the big examination. I’ll always pray for the best as I know that this examination might determine the future of oneself. So kepada Cik Muhammad Syakir, sila la study. Jangan dok main-main sangat, study tu betoi-betoi, toksah dok kira nak mengelat ja, baca satu baris ayat, pastu tidoq. Jangan dok banyak khayal sangat nak cik abang. 

Tapi bila end of October, final examination juga just around the corner. Just settle with one micro teaching, a quiz, an instructional aid, 3 lesson plan, observation, inventory, etc. Oh, baru sedar, bila dah list down all of the works rupanya dah banyak kerja yang siap. Dan banyak lagi kerja yang bakal datang bertimpa-timpa especially last minutes works, belum campur lagi dengan kelas ganti yang madam janji nak buat sebab class selalu cancel. Waktu class cancel, semua pun senyum meleret, tapi waktu nak ganti tu, macam-macam alasan. 

Menghampiri hujung-hujung ni, terasa sedih pula. Kenapa? This is my last semester nak bersenang lenang with the gang. Kenapa? Sebab this semester is the last semester that I got to study in this peace garden of knowledge and virtue. Next semester will be very tough. I’ll be an English teacher, here at KL or Selangor or Gombak, who cares anyway but the fact that I’m gonna be a teacher that make me feel so afraid. Kenapa? Sila lihat sekeliling anda, how do the students react to their teachers? How do they talk with their teacher? Takut kot. Especially for those young teachers. I had experience this before, when I was doing my SOP. Hoping for better students, it doesn’t matter if you are not that clever, or you are not listed as good students, but as long as you respect the teachers, one day you’ll find your own success and happiness. That is my thinking until now on. 

Mengharap dapat anak murid yang baik macam diri ini.  Baik ke? Walau pun tak baik sangat, tapi tak pernah nak lawan cikgu, walau tak baik sangat tak ada la nak ponteng class, or walau tak baik sangat tak pernah nak bising-bising bila cikgu ada dalam class. Sebab? Perasaan hormat dan patuh pada cikgu yang tersemai. Cikgu perlu di hormati, supaya berkat la ilmu yang kita belajar. From my observation, students sekarang tak respect cikgu, yang pandai dengan cara yang pandai,yang “nakal” dengan gaya yang nakal. Nak salahkan sapa dalam kes ni? Sila renungkan sendiri. 

Entry yang merapu hari ni sebab melepas stress baru habis test. Macam biasa, kalau ada yang bertanya how about your test? OK! It’s simple, accurate and constructive. Just wait for the result.

No comments:

Post a Comment