Monday, December 12, 2011

Setengah hari bersama mereka


Siapakah mereka itu? Sebab terasa aku bakal menghadapi hujung minggu yang panjang jadi aku cuba nak isi salah satu hari minggu yang panjang itu. Thank to Ian, aku dapat join this program. It’s good to be with them. Mereka ialah adik-adik di rumah NUR HIKMAH. It’s a trip to an orphanage house at Kajang. Aku tak tahu kenapa tapi aku sangat suka melawat rumah-rumah macam ni. Orphanage house, old folk house, apa saja rumah atau institusi yang buat kebajikan atau yang menjaga golongan yang kurang bernasib baik. Dari sini, kit adapt bersyukur dengan apa yang kita ada. Rasanya sepanjang aku jadi education students ni aku dah banyak di dedahkan dengan social work dan aku rasa juga the awareness has arose, time by time. I think I already have some vision in the future, pertaining to this social work. 

Back to the story about adik-adik at NUR HIKMAH house. Kat sana adik-adik ni duduk dekat situ mungkin dari golongan yang tak bernasib baik, ada yang dah tak ada mak, ada yang tak ada ayah, ada yang tak ada dua-dua. Tapi duduk kat rumah tu, adik-adik ni di didik dengan disiplin dan agama yang cukup. And I guess they also can enjoy their life as kids. Dekat rumah ni jugak, it only has children. I think the oldest is 12 years old. Bila aku sampai kat rumah tu, dah nampak banyak kid yang tengah main-main kat situ. Dan misi kami hari tu ialah, entertain this kids and also cook bubur asyura with the mak cik at the house. It sounds fun. Right, I enjoy the moment until the end. 

Firstly bila sampai kat sana, still rasa awkward sebab tak tahu nak buat apa, well after a while, the divided us into group, those who’ll do the cook and those who’ll play and have fun with the kids. It’s not that I want to avoid doing all those stuff for cooking but my main mission when I registered for this trip was that I want to play and be close with the kids.  I thought it would be very hard to be with them but actually it’s not. Just asked their name and some questions that might interest them, they will be talking and playing with you. Dan aku rasa sentuhan adalah satu cara nak buat kita cepat dekat dengan someone. Hold their hands, kiss them, hug them, they’ll be happy. I did that and yes they easily open up to me. Dan after berapa lama, tak main nenek si bongkok tiga, that Saturday, I played it with them. 

They has been educating in an Islamic ways, Alhamdulillah. Around eleven, they need to do the duha prayer, at that moment, aku pun tolong la mereka-mereka yang tengah masak. Nak buat kerja ala-ala master chef memang tak la. Tapi actually Berjaya juga mempercepatkan kerja memotong pineapple for masak lemak cili api dengan ikan talang. Tolong potong-potong ubi and some stuff for bubur  asyura and then back to play with the kids. Terubat rindu nak main-main dengan budak-budak. Terubat juga rindu dekat adik-adik kat rumah. When it’s time to lunch I had lunch to them, I’m so happy to see them eat and talk happily. 

Before balik, sempat kemas-kemas sikit-sikit, sempat juga main-main dengan adik-adik yang aku nampak tak pernah penat. Maybe they are kids, so memang budak-budak  jarang-jarang nak penat. They kept smiling and laughing, it seems that they never have any problems with them. But who knows what is actually in their heart. Before balik sempat peluk-peluk with the kids. I hope they will always smile and be happy with their life. 

Aku tak tahu apa yang bergolak di hati mereka, aku tak mampu baca setiap sinar di mata mereka, tapi aku rasa sangat bersyukur sebab aku masih lagi punya keluarga  yang menyayangi aku. Aku tak tahu apa yang mereka rasa aku juga tak mampu untuk meneka apa yang mereka mampu, tapi aku tahu pasti disudut hati mereka, mereka inginkan belaian dan kasih sayang seperti mana yang insan lain ada rasa. Kita sebagai insane yang punya ayah dan ibu harus bersyukur, kerana kita masih lagi mampu merasa kasih sayang dan belaian itu.

Some pictures with them....

them with the kakak-kakak

me and him

the funny abang-abang...

makan-makan

lunch time!!

Arif the baby


No comments:

Post a Comment